Hvor mye koster egentlig en Tesla Model 3?

Kostnad av Tesla Model 3

Tesla Model 3 treffer innenfor mine tre viktigste kriterier for en elbil. Størrelse, pris og rekkevidde.

En startpris på 450.600 virker lovende, men hva er den faktiske kostnaden, og hvor mye koster den per år alt tatt i betraktning?

Min bilhistorie

Dagens Næringsliv har en spalte der en person blir intervjuet om egen bilhistorikk.

Det hadde blitt et fryktelig kjedelig intervju for min del. Jeg har aldri eid egen bil.

Behovet har ikke vært prekært nok til å forsvare kostnaden. Selv om kollektivtransport til tider er upraktisk (spesielt med to barn), er det en vanesak. Det et greit at ting tar lengre tid hvis det planlegges for det.

Ved nødvendighet har jeg leid biler og benyttet meg av Nabobil. Jeg har også i mange år vært medlem av Bilkollektivet.

Les mer: Hvordan spare penger på de store utgiftene

Men nå er bilen på plass.

Behovet for kjøring til og fra aktiviteter har vært der en stund. Langturer uten leiebil blir befriende. Det blir enklere å dra på besøk til venner og familie utenfor nærhet til kollektivtrafikk. Å ha transporten klar når vi må til legevakten er også hendig.

Dette forutså jeg da jeg reserverte en Tesla Model 3 1. april 2016. Jeg forventet at bilen måtte på plass noen år senere.

En Tesla til 35.000 dollar virket forlokkende.

Tre år senere er bilen i hus. Vi var en av de over 5.000 som fikk levert en Model 3 i Lillestrøm i mars. Og her er den:

Tesla Model 3

Hvorfor kjøpe en elbil?

Det økonomisk mest fornuftige er kanskje å kjøpe en brukt Skoda Superb. En flott familiebil der en 2016-modell koster i overkant av 300.000 kroner. Skodaer er pålitelige og gode å kjøre, men en elbil har flere fordeler:

  • Miljø. Det er diskusjoner om hvor grønn både produksjonen og ladingen er, men for min del handler det også om å ikke bidra til dårligere luftkvalitet.
  • Å slippe bompenger i Oslo-området.
  • Mindre vedlikehold og færre kostnader over tid.
  • Mer bil for pengene.
  • Gadget-faktor. Når vi først kjøper en bil skal det være en bil jeg faktisk har lyst på.

Hvorfor kjøpe en Tesla Model 3?

Av tilgjengelige elbiler er det få aktuelle biler.

  • Tesla Model S og X er begge for store. De koster også mer enn det vi er villige til å betale for en bil.
  • Renault Zoe og Hyundai Kona har rekkevidden, men de er for små. Kona har uansett for lang ventetid.
  • Nissan Leaf, Volkswagen E-Golf, Hyundai Ioniq med flere har for kort rekkevidde og de er heller ikke store nok.
  • Audi E-tron og Jaguar I-Pace koster også mer enn det vi er villige til å betale.

Da står vi igjen med Kia E-Niro og Tesla Model 3.

Kia E-Niro treffer på størrelse, rekkevide og pris. Nå er ventelisten ut 2020, men jeg vil ikke ha en Kia når alternativet er en iPhone på hjul.

Så da ble det en Tesla Model 3.

Hvor mye koster en Tesla Model 3?

Jeg har delt inn kostnadene i fire.

  1. Prisen på bilen med finansieringsutgifter.
  2. Månedlige utgifter.
  3. Engangsutgifter.
  4. Kostnader ved bruk.

Hvor mye koster selve bilen?

Nå er det tre modeller tilgjengelig:

  • Standard Range Plus: 367.700 kroner
  • Long Range: 450.600 kroner
  • Performance: 533.600 kroner

Standard Range var ikke tilgjengelig da vi bestilte, men den ville heller ikke vært aktuell på grunn av kortere rekkevidde og mangel på premium interiør.

Long Range har det vi trenger med en rekkevidde (etter den optimistiske WLTP-standarden) på 560 kilometer.

Performance gir økt ytelse, høyere akselerasjon, større hjul og kortere rekkevidde. For oss er det ikke rasjonelt å betale 83.000 kroner ekstra for å få det.

Eksteriør

Her er det tre opsjoner. Farge, felger og vinterdekk.

Aksepterer du svart koster det ingenting ekstra. Ønsker du rød må du ut med 20.900 kroner. Blå, grå og hvit koster i overkant av 11.000 kroner. Farge er mest følelser, men vi valgte rød fordi vi mener den er klart finest, den synes best i trafikken og har muligens marginalt bedre beskyttelse på grunn av flere lag med lakk.

18 tommers felger koster ingenting, mens oppgraderingen til 19 tommer koster 12.500 kroner. Da mister du også Aero-cap’ene på 18 tommer-felgene som på langkjøring gir ti prosent bedre rekkevidde på grunn av mindre luftmotstand.

Vinterdekkene koster 15.560 kroner. De kommer også med ett gratis dekkskift på dekkhotell. Vi så ingen grunn til å fikse dekk selv.

Oppdatering 11. mai 2019: Bilen kan nå leveres med tilhengerfeste som koster 8.300 kroner.

Interiør

Her kan du velge mellom svart interiør som følger med bilen eller hvitt til 8.400 kroner.

Dette var et enkelt valg. Svart fungerer fint.

Autopilot

Medfølgende er autopilot som i praksis er adaptiv cruise control.

For 41.800 kroner til får du en bil med “evnen til å kjøre på egen hånd”. Selvkjøring inkluderer automatisk lukeparkering, mulighet til å styre bilen med telefonen (summon) og en bil som på et eller annet tidspunkt skal kunne kjøre helt på egen hånd.

I Norge er nok selvkjøring mange år frem i tid.

Da vi bestilte inkluderte autopilot adaptiv cruise control, og vi bestilte først uten autopilot. Men vi angret oss. Med adaptiv cruise control blir de lange turene litt bedre, men det som ble avgjørende for at vi valgte autopilot var faktisk summon på grunn av en veldig trang garasje.

Totalt måtte vi ut med 541.600 kroner inkludert vinterdekk, dokumentavgift og levering.

Finansiering av Tesla Model 3

Mange av Teslaene som kjører rundt på norske veier er helfinansierte av lån.

Det skremmer meg.

En stikkprøve fra Hegnar viste at tre av fire biler var helfinansierte. Da tar det ikke lang tid før lånet er høyere enn verdien på bilen.

Det er nok en påminnelse på at den eneste informasjonen du har når naboen kjøper en bil til en million kroner er at han har en million kroner mindre nå enn før han kjøpte den.

Helfinansieringen skyldes finansieringskampanjer med renter helt ned mot 0,25 prosent.

Så gunstige lån er ikke tilgjengelig for Model 3. Nå ligger Teslas lånerente på 2,90 prosent nominelt og 3,85 prosent effektiv gitt at du har 35 prosent egenkapital.

Uten egenkapital blir det dyrere. DNB og Sbanken har ifølge Finansportalen billigste lån på fullfinansiering over fem år til 5,35 prosent rente.

Finansiering av en Tesla Model 3

finansiering av tesla model 3

Forskjellen i totalkostnader er ikke dramatisk. De økte rentene utgjør "bare" 41.064 kroner, men forskjellen i månedlige kostnader vil oppleves som mer dramatisk uten egenkapital.

finansiering av tesla model 3

Det enkleste er å regne seg frem til hvor mye penger du kan sette av hver måned til å betale for bil når andre utgifter er betalt.

En fullfinansiert Tesla Model 3 koster deg over 10.000 kroner i måneden hvis lånet skal betales tilbake over fem år (som er det jeg foretrekker).

Kostnader ved å betale en Tesla Model 3 over boliglånet

Jeg har valgt fem år av en grunn. Mange finansierer bilen over boliglånet og glemmer det. Det er en dårlig idé.

Tesla Model 3 over boliglånet

Betaler du bilen over boliglånet uten å øke avdraget kan det bli betraktelig dyrere enn å fullfinansiere kjøpet og betale bilen over fem år.

Forskjellen i dette tilfellet er over 150.000 kroner i renter.

Andre utgifter ved å eie Tesla Model 3

Det er mye mer enn finansiering som må betales.

Månedlige utgifter

Her er den største utgiftsposten forsikring.

Pris på forsikring varierer etter hvor mye skal du kjøre årlig, egenandel ved ulykke, bonus, bosted, garasjemulighet, fagforeningsbonuser og hvilket forsikringsselskap du velger.

Ikke overraskende er forsikringen dyrere for oss som ikke har hatt bil før, men Storebrand gir oss 50 prosent bonus på første bil.

Basert på innhentede forsikringstilbud fra brukere på elbilforum.no så det ut som at 10.000 kroner per år er relativt normalt for Tesla Model 3. Vi må ut med 13.476 kroner i året.

Andre månedlige utgifter

Premium Connectivity gir kart med visualisering av trafikk i sanntid, musikk via Spotify og programvareoppdateringer via Wi-Fi og mobilnett.

Det er med andre ord ingen vei utenom.

Det første året er gratis, og ellers forventes det at prisene ligger på rundt 800 kroner i året.

Medlemsskap i Elbilforeningen er kjekt og det koster 36 kroner i måneden etter det første året.

Engangsutgifter ved kjøp av Tesla Model 3

Det er en del tilbehør som må kjøpes og noe av det vil jeg si er nødvendig ekstrautstyr.

  • Gulvmattene som kommer med bilen er filtmatter som ikke holder til norske forhold. Teslas gulvmatter koster 1.500 kroner. De ser ok ut, men jeg kjøpte ToughPROs gulvmatter via Amazon. Med frakt og import kostet de også rundt 1.500 kroner.
  • Model 3 All-weather Cargo Mats: Matter til frunk og trunk koster til sammen 2.084 kroner fra Tesla.
  • Model 3 roof rack: Taktstativet koster 4.900 kroner (hvis du får tak i det).
  • Takboks: Det finnes flere muligheter her, men jeg er mentalt forberedt på 4.000 kroner.
  • Høytrykksspyler: For min del blir det selvvask og ikke maskin som gjelder. Jeg ser på en Ava P60+ Master som ble testvinner på Tek.no. Den koster 3.800 kroner med skumkanon og terrassevasker (som er kjekt å ha).
  • Nødhammer og beltekutter: Med elektriske dører er det greit å kunne knuse vinduer hvis elektronikken feiler ved en ulykke. En grei forsikring å ha til 149 kroner. Ulempen er at det er vanskelig å teste om den faktisk fungerer.

I tillegg til dette er det en del som er kjekt å ha:

Bilen kommer med docking for en iPhone og en Samsung-telefon. Det er mange som bytter ut dette med en trådløs ladeplate som koster opp mot 1.498 kroner.

Annet å vurdere er beskyttelse av skjerm, beskyttelse av Tesla-logoen ved døråpningen og beskyttelse på midtkonsoll. Du kommer langt med en drøy tusenlapp her.

Dekkpumpe og reparasjonsutstyr til dekk er også nødvendig. Bilen har tross alt ikke reservehjul. Og til slutt. Hvis du må vise felgene: for rundt 500 kroner får du Model 3 aero wheel cap kit.

Ladestasjon hjemme

Det er ikke anbefalt eller forsvarlig å lade elbiler med en vanlig stikkontakt. Dessverre er det grisedyrt å få lagt inn opplegg for lading til en bolig. Bor du i borettslag er det enda dyrere.

For vår del måtte vi ut med drøyt 21.000 kroner for en eRange Uno, men det føles godt å kunne fullade bilen hjemme i løpet av en natt.

Kostnader ved bruk av Tesla Model 3

Det er ikke gratis å lade hjemme, men det er mye billigere enn bensin. På Strøm.no kan vi lese at regelen er at det koster én krone per kWh å lade hjemme. Ifølge denne bruker Tesla Model 3 1,473 kWh på mila. Det gir i underkant av 1,50 kroner per mil. Ikke galt.

På 20.000 km i året blir det 3.000 kroner.

I praksis blir det mer. Det er ikke gitt at du kjører fornuftig. I tillegg spiller temperaturen inn.

Hvis du bruker funksjoner som Sentry-mode (videoopptak til USB-pinne når bilen står parkert) bruker bilen mye batteri uten at du får en kilometer igjen for det. Det samme gjelder for oppvarming av bilen, summon eller bare å vekke bilen med appen for å sjekke hvordan den har det.

Jeg gjorde en tabbe da jeg ikke slo av oppvarmingen av bilen fra telefonen da jeg begynte å kjøre. Resultatet var en arbeidsdag med godt oppvarmet bil som kostet meg 100 kilometer i rekkevidde.

Sånne ting gjør at jeg tipper kostnaden blir en tusenlapp ekstra i året. Mulig det er optimistisk.

Andre kostnader

Skal du ut på langtur kommer lading til å koste deg. I tillegg kommer utgifter til bompenger, ferger og parkering.

Umulig å gjette seg til et tall her, men for oss tipper jeg en tusenlapp i året her holder en stund.

Serviceplan

Det er ingen serviceplan for Tesla Model 3 som det er for S og X. Det eneste er at bremsevæsken og kjølevæsken til batteriet må skiftes henholdsvis hvert andre og fjerde år.

Konklusjon på kostnader

Herregud så dyrt det er med bil! Gitt fullfinansiering (noe vi ikke gjør) og betaling over fem år ville bilen kostet oss følgende (fra mai 2019):

Kostnad av Tesla Model 3

Plutselig koster bilen til 450.600 kroner 756.216 kroner i løpet av de første fem årene.

Hjelp.

Det er viktig å poengtere at dette er et estimat.

Heldigvis er det ikke bare elendighet. Du sparer mye på å ha en elbil.

Hvor mye sparer du på å ha elbil?

Tilbake til lading. Dette blir veldig generalisert, men en fossilbil vil ha rundt fem ganger så høye kostnader på bruk. Bruker du 1.500 kroner i strøm på en elbil må du ut med 7.500 kroner i drivstoff på en fossilbil.

Og prisen på bensin er en god grunn til å kjøpe elbil. Med 16,94 kroner per liter bensin anslår Tesla at du sparer 144.300 kroner over en femårsperiode hvis du kjører 20.000 kilometer i år.

Gjennomsnittspersonen kjører omtrent 20.000 km og bruker rundt kr. 34.200 på bensin årlig. Kostnaden for elektrisiteten til å drive Model 3 for den samme distansen er til sammenligning 6 ganger lavere.
— Markedsføring fra Tesla

Tesla tar litt hardt i. Regnestykket gir 10,1 kilometer per liter noe som er høyt sammenlignet med biler jeg ville vurdert (som Skoda Superb).

Sparing av bompenger

Jeg kjenner en som pendler gjennom bomringen i Oslo. Uten elbil koster det han 60 kroner per dag noe som i seg selv er nok til å betjene rentene på lånet.

60 kroner hver dag, fem dager i uken i 47 arbeidsuker gir 14.100 kroner i sparte bompenger.

Enn så lenge.

Sparing på verkstedutgifter

Et annet argument for en elbil er at du kommer til å spare verkstedutgifter. En elbil har færre bevegelige deler noe som gjør at det er færre ting som kan gå galt. Du slipper å bytte clutch, girkasse, registerreim, oljeskift, turbo og lignende. Det er store utgifter som gjerne kommer snikende etter noen år, men som ikke er enkelt å konkretisere ned til et tall.

Gjenbruksverdi på Tesla Model 3

Heldigvis er det ikke slik at alle utgifter er penger ut av vinduet. En skjermbeskyttelse kan fort være verdt investeringen ved salg. Opplegg til lading bør øke verdien på boligen.

Autopilot får du noe igjen for når du selger bilen.

Basert på denne grafen, hentet fra Jon Kolbeinsen på LinkedIn, er verditapet mindre på Teslaer med autopilot og uten performance.

0.png

Gitt at vi ikke kjører mer enn 10.000 kilometer i året håper vi at vi får igjen over 50 prosent ved salg av bilen hvis den skal selges om fem år.

Men det er ren spekulasjon.

En analyse fra Tyskland viser at Tesla Model S holder seg bedre i verdi enn sammenlignbare biler til Porsche og Audi. Det er et godt tegn.

Egne tanker om Tesla Model 3

Til slutt noen subjektive meninger om bilen.

Tesla Model 3 som familiebil

Tesla Model 3 er en sedan og derfor er mange småbarnsforeldre bekymret for plassen i den. Spesielt bagasjeplassen. Jeg ser ingen grunn til å være det.

Ja, bakluken kunne vært større.

Ja, den er mindre praktisk enn en stasjonsvogn.

Men bilen er en amerikansk sedan. Den er både bredere og lengre enn en Skoda Octavia stasjonsvogn.

Vi har reist på ferie, som familie på fire med barnevogn, i tre uker i Norge i en Mercedes GLA. Der snakker vi stort panser og veldig lite bagasjerom.

I en Model 3 får du plass til seks fullpakkede 80 liters North Face-bager. Det bør være mer enn nok for de aller fleste.

Barnevogn er midlertidig. Og du kjøper barnevogn etter bilen, ikke bilen basert på barnevogna.

Med skiboks og takstativ blir det også muligheter for å komme seg på fjellet.

Når det er sagt blir det trangt i baksetet med tre barn. Den som leter finner likevel eksempler på at det går bra med tre barn i baksetet på en Tesla Model 3.

Fem grunner til å ikke kjøpe Tesla Model 3

Det er mange ting jeg elsker ved bilen, men det er vel så viktig å skrive hvorfor jeg ikke anbefaler å kjøpe en Tesla Model 3.

1. Teslas servicehistorikk

Teslas servicehistorikk bekymrer meg. Enn så lenge har det gått bra bilen siden vår var så og si feilfri.

Jeg er ikke avhengig av bil i hverdagen, noe som gjorde at jeg ikke valgte å vektlegge dette i særlig grad.

2. Du har behov for hengerfeste

Jeg har aldri skjønt nordmenns besettelse med hengerfeste (og tildels også firhjulstrekk). Tesla Model 3 har ikke hengerfeste. Må du ha det bør du finne deg en annen bil.

Oppdatering 11. mai 2019: Dette punktet utgår da bilen nå kan leveres med hengerfeste.

3. Du leverer tre barn daglig

Selv om bilen kommer i hus har vi ikke tenkt til å la den gå utover aktiviteter som gir oss hverdagsmosjon.

Barna skal ikke vokse opp med å bli kjørt overalt. Det er lov å bruke føttene og sykkelen.

Vi har heldigvis kort vei til både barnehage og skole noe som gjør at vi ikke planlegger å bruke bilen til henting og levering.

Men hvis vi hadde hatt tre barn som daglig skulle leveres og hentes i bil hadde vi muligens valgt en annen bil. Rett og slett fordi den er så lav, og det kommer til å bli trangt med tre barnestoler.

4. Voksne skal bruke baksetet jevnlig

På grunn av batteriet er setene i Tesla Model 3 lave. Det medfører at voksne ikke får tilstrekkelig støtte til lårene slik at det blir slitsomt å sitte bak over lengre tid.

5. Prisen

Det er ikke en billig bil, og du bør ha orden på økonomien før du kjøper en bil til over en halv million kroner. Det er mange andre biler som både er billigere og dekker det samme behovet.

I det lange løp er det klart at bilen utsetter økonomisk uavhengighet.

Men livet handler om mer enn bare økonomisk uavhengighet.

Les også om da Nybiltester.no testet en Tesla Model 3: Test av Tesla Model 3 Performance