Da jeg satt ved peisen i romjula i 2016 og vurderte å starte en blogg var temaet gitt: personlig økonomi.
Teknologien var verre. Før bloggen hadde jeg laget flere nettsider i Wordpress. Det er fleksibelt og kraftfullt, men det er mye mer jobb enn nødvendig hvis formålet bare er å skrive.
Mine krav var til en nettside var:
- Enkel nettside uten noe fuzz som gjorde at jeg kunne fokusere på skriving.
- Epostleverandør (fordi jeg skulle bygge en epostliste fra dag én)
- Integrasjon mellom de to.
Epostlisten er viktig. Nå er det over 6.000 personer som ønsker å høre fra meg. Og i snitt åpner 70 prosent epostene mine. Ser jeg fire år tilbake er det i seg selv ganske sykt. Epostliste er viktig. Gjennom Instagram, Twitter eller Facebook eier du ingenting. En epostliste er din. Det er den eneste eiendelen av verdi en blogg har foruten innholdet. Utfordringen er at det er tidkrevende å bygge. Og de siste tre årene har jeg gjort lite for å bygge den bortsett fra å skrive godt.
Epostlisten er en aksept for at du kan sende epost til mottagerne. Epost har utfordringer, men det er 1:1-kommunikasjon. Det er intimt. Det fungerer, men det er tillit som brytes fort hvis den misbrukes.
Hvis jeg husker riktig var det høsten 2016 reklamer for Squarespace og Mailchimp på omtrent samtlige amerikanske podcaster. Og det fungerte tydeligvis. For valget falt på begge to, men jeg byttet fort ut Mailchimp med ConvertKit for å få epostsekvenser (som Investering for nybegynnere) og annen automatikk.
Det har skjedd veldig mye siden 2016. Det største er at jeg har fått to barn til. Med tre stykker fra seks år og ned er ikke fritid til å skrive det jeg har mest av.
Tiden jeg har tilgjengelig må kunne brukes produktivt.
Exit Squarespace
Etter fire år i et forhold (med Squarespace) dukker det opp en del irritasjonsmomenter som er vanskelig å akseptere. Jeg ønsker mer kontroll, fleksibilitet og produktivitet.
- Med Squarespace har jeg ikke kontroll på kildekoden. Alt jeg gjør av endringer på selve siden er i praksis fyll som kommer på toppen.
- Jeg er mer bevisst på personvern. Men samtidig kan jeg ikke skrike høyt om personvern samtidig som jeg har en nettside som i teorien samler masse data fra leserne.
- Det viktigste av alt er at med Squarespace har jeg en arbeidsflyt som er vanvittig ineffektiv. Ja, Squarespace er lett å få opp som en nettside, men det er ikke effektivt på den måten jeg ønsker å skrive.
For å forklare litt hva jeg tenker er det fornuftig å gi et diagram for hvordan arbeidsflyten for å skrive et innlegg har sett ut de siste årene:
For hvert innlegg jeg skriver skal jeg altså innom:
- En teksteditor (fordi Squarespace sin editor er grusom). Her bruker jeg nå Bear.
- En teksteditor for stavekontroll. Ja, jeg kunne skrevet i Google Docs, men jeg vil skrive i Markdown og Bear er en app som får meg til å fokusere på en helt annen måte sammenlignet med en editor som Google Docs eller Word. Dessverre har ikke Bear innebygget stavekontroll på norsk.
- Gjøre manuell copy and paste til Squarespace for hver gang tekst blir avbrutt av bilde, visualisering eller et sitat. Dette er det største irritasjonsmomentet. Jeg kan ikke publisere direkte fra en app. For å legge til et bilde eller et sitat må det klikkes i en meny for å opprette bildet/sitatet og det må klikkes en gang til for å få en ny tekstboks der neste avsnitt skal inn.
- Lage bilder til innlegg med Stencil.
- Komprimere bilder med Shortpixel.
- Legge til javascript-kode fra ConvertKit nederst i innlegget for å få deg til å bli med på epostlisten.
- Skrive, formatere, teste og publisere nyhetsbrev i ConvertKit.
Det måtte forenkles.
Ekstraarbeidet føles unødvendig, er lite lystbetont og skaper feil. Et konkret eksempel er at Squarespace slettet (som kan skje hvis jeg bruker Markdown og har et langt innlegg med mange elementer) et langt kapittel i innlegget En aksjeboble da jeg gjorde en siste endring. Det oppdaget jeg etter at jeg hadde publisert innlegget og sendt ut nyhetsbrevet. Det er helt krise.
Irritasjonen gjorde at jeg ville se meg etter noe nytt.
Teknologistacken rundt blogging har endret seg mye siden 2016. Ønsker du bare å skrive, men ikke trenger egen plattform, kan du starte på Medium eller Substack.
Er du litt teknologisk anlagt og ønsker primært å skrive kan du lage gode nettsider med Jekyll og Hugo.
Ønsker du mer hjelp har du Webflow, Wix og naturligvis Squarespace.
Så kommer Wordpress som en komplett publiseringsløsning.
Jeg valgte til slutt Ghost. Ghost er et type selskap jeg elsker:
- Det er non-profit. Alle pengene som kommer inn (f.eks fra meg) går til å videreutvikle tjenesten.
- Det er open source. All kode er tilgjengelig og er det en feil som irriterer meg kan jeg faktisk fikse den selv (ikke at jeg har kapasitet til det da). Det er transparent og gir meg også kontroll på egen kode.
- De tilbyr drifting av både webside og epostløsning i ett (for sånne som meg som ikke har lyst til å bruke tid på å sette opp alt selv).
- Ghost fokuserer på personvern.
- Ghost tilbyr også funksjonalitet jeg har savnet i Squarespace (mer om det litt lenger ned).
Det betyr endringer.
Endringer for deg som leser
Bakgrunn: Om du leser dette innlegget på mørk eller hvit bakgrunn avhenger av hvilken innstilling du har på telefonen/datamaskinen din.
Differensiert innhold: Jeg tar et steg bort fra epost. Til nå har budsjettmal, investeringskurs og alt annet materiale jeg har gitt ut for å få deg på epostlisten blitt levert av ConvertKit som epostmarkedsføringsløsning.
Med Ghost trenger jeg ikke lenger ConvertKit siden jeg kan differensiere innholdet på siden mellom åpent for alle, åpent for gratismedlemmer og åpent kun for betalende medlemmer. Gratismedlemmer vil ha tilgang til nyhetsbrev, investeringskurs og lignende. Det samme som mange på epostlisten hadde tilgang til tidligere, men nå slipper jeg å administrere det via en epostmarkedsføringsløsning som ConvertKit.
Epostliste: Er du på epostlisten er du migrert til å bli medlem og du logger deg inn via eposten din. Du får tilsendt en unik innloggingslink hver gang du logger deg inn (som vil være sjelden hvis du ikke logger ut).
På samme måte som tidligere får du en epost for å bekrefte at du ønsker å bli medlem eller logge inn. Dessverre er den på engelsk nå og siden Ghost drifter for meg er det lite jeg kan gjøre med det.
Passordløs innlogging er vel så sikkert som å ha et passord og du (og jeg) slipper å administrere en passordløsning. Ulempen er at det avhenger av at epostleverandøren din støtter innlogging via safe-links.
Nyhetsbrevet går som før, men det blir også publisert på nettsiden. Alle tidligere nyhetsbrev (fra da det begynte å bli en ok standard på det) ligger under siden for nyhetsbrev.
Enklere å finne innhold: Siden har nå differensiert innhold på kategorier som du kan finne nederst på hjemmesiden. I tillegg er det en søkeboks øverst til høyre hvis du leter etter noe spesifikt.
Bedre design: Brukeropplevelsen blir bedre for lesere. Som innlogget medlem (betalt eller ikke) vil du ikke se popups i innlegg som ber deg legge igjen eposten din. For egen del er ting innebygd i koden så jeg slipper å legge ved javascript-kode for hvert innlegg.
Ikke at jeg har planer om det, men det muliggjør også at medlemmer ikke ser reklame, mens vanlig besøkende ser reklame.
Bedre leseropplevelse: Inline views av lenker (som via Twitter) gjør det enklere for meg å sette fornuftig kontekst i et innlegg. Som eksempel:
Raskere nettside: Ghost er raskt.
Kommentarer: Du må være medlem og være innlogget for å skrive kommentarer på innlegg (du velger et navn og epost vil ikke være synlig). Det er ingen vei utenom dessverre og kommentarene er knyttet til medlemskapet.
Ghost har ikke innebygd kommentarsystem. Her måtte jeg hente inn en plugin og valget falt på cove.chat som er sømløst integrert med Ghost.
Kommentarer på innlegg fra Squarespace har jeg migrert over. Dessverre er alle kommentarene på Squarespace anonyme kommentarer og må håndteres som anonyme kommentarer.
Personvern: Squarespace samler mer data enn nødvendig. Jeg trenger ikke å vite ip eller hvor du kommer fra. Det er helt uinteressant. Ghost samler ikke data overhodet. Jeg går også bort fra Google Analytics og velger analyseverktøy som ikke samler personlige data.
Jeg har ingen cookies som behandler personlige data. Se ellers personvernerklæringen for mer info over hvilken data som samles og til hvilket formål.
Nyhetsbrev: Designet på nyhetsbrevet når det når deg i innboksen vil være annerledes og mer optimalisert på alle plattformer.
Mer innhold: Jeg håper å få skrive mer. Spesielt når jeg er ferdig med redesignet har jeg i teorien en del mer tid.
Deling: Ingen muligheter for å automatisk dele innlegg (gjennom knapper til Facebook etc på siden). Jeg er litt usikker på hvor mye trafikk jeg taper på det, men forhåpentligvis deler du innleggene mine uansett. Jeg kommer nok til å legge til noe her etterhvert, men jeg ønsker å finne en måte som ikke bryter personvernet ditt.
Endringer for meg
Jeg får en mye bedre arbeidsflyt. Dette er hvordan arbeidsflyten kommer til å bli for skriving:
Mange apper og steg blir i praksis erstattet av to.
Egentlig ville det holdt med Ghost, men jeg foretrekker å skrive i en app sammenlignet med en nettleser.
ConvertKit: ConvertKit er knallbra og kraftig. Men jeg har ikke behov for epostmarkedsføring, automatikk og segmentering. Ved å droppe en epostsentrisk arbeidsflyt vil det sannsynligvis medføre færre eposter. Med oppsettet rundt ConvertKit er epost et naturlig kommunikasjonsmiddel. Samtidig er epost i praksis at andre setter et punkt på min todoliste.
Jeg svarer på 99,8 prosent av epostene jeg får, men det skalerer ikke. Nå tar jeg større kontroll over min egen tid.
Skriving: Jeg betaler nå for Ulysses som er en markdown-app. Her kan jeg skrive hele innlegget og publisere direkte til Ghost. Jeg kan også skrive nyhetsbrevet i Ulysses, publisere til Ghost og samtidig sende ut epost til alle på epostlisten ved å klikke en hake når jeg publiserer.
Webutvikling: Jeg går fra ingen kontroll til full kontroll på kildekoden for nettsiden og til kodestyrt nettside i stedet for drag-and-drop for å gjøre webutvikling. Kildekoden ligger på Github og ved endringer fyres av en Github Action som pakker ned koden og laster den opp til Ghost automatisk.
- Ghost: Som publiseringsløsning.
- Github: For å håndtere koden til nettsiden.
- Ulysses: For skriving med API mot Ghost.
- Cove.chat: For kommentarer.
- Plausible: Som erstatter for Google Analytics. Her tester jeg også Cloudflare.
Meldinger: Jeg snevrer inn for å verne om egen tid. Siden 2016 har jeg også mottatt og svart på firesifret antall eposter og meldinger i flere kanaler:
- Eposter.
- Twitter meldinger (private).
- Kommentarer på artikler.
- Facebook-meldinger (via Facebook-siden min).
- Shareville-meldinger.
Egentlig er det fantastisk. Det viser at min mening betyr noe, men det skalerer ikke. Etter fire år (med mange av de samme spørsmålene) har jeg en viss meldings- og epostfatigue. Jeg tipper jeg bruker like mye tid på å svare på henvendelser som å skrive selv.
- Jeg fjerner meg fra Shareville og legger porteføljen min under Min portefølje.
- Jeg har tatt bort muligheten til at alle kan kontakte meg på Twitter og Facebook.
- Når ConvertKit er borte sender jeg ikke ut automatiske eposter.
- Når kun medlemmer kan kommentere blir det sannsynligvis færre kommentarer på innlegg (som forsåvidt ikke er positivt).
Det kommer til å gi meg mer kapasitet, både tidsmessig og mental, til å skrive gode innlegg.
Logg inn for å kommentere