Når skal du selge aksjefond?

selge aksjefond

Kun ett av ti aktive aktive globale fond leverte meravkastning sammenlignet med globale indeksfond over en tiårsperiode.

Aktive Norge-fond gjør det bedre, og Norge var den eneste av 49 kategorier Morningstar undersøkte der mer enn halvparten av aktive fond leverte meravkastning.

Statistikken viser at mange fond med fordel kan selges, men hvordan vet du når du skal selge et aksjefond?

Har du en strategi for når du skal selge aksjefond?

Analysen fra Morningstar bør være en tankevekker for alle med aktivt forvaltede fond.

I forrige innlegg skrev jeg at det ikke er noen grunn for den langsiktige å selge aksjefond når det går dårlig.

LES MER : Fem grunner til at jeg tar det med ro når børsen stuper

Når du kjøper enkeltaksjer er det normalt å ha en strategi for når du skal selge. Det er vanlig å legge til en stop loss som selger automatisk hvis aksjen går ned et gitt antall prosent.

For aksjefond er det ingen stop loss som kan hjelpe deg.

Jeg har ingen planer om å selge mine indeksfond, men det betyr ikke at jeg ikke bør tenke på hva som må skje for at jeg skal selge dem.

I tillegg til indeksfondene har jeg en liten del av pensjonsporteføljen min i aktive fond. Ett av dem underpresterte i 2018. Skal jeg bare bytte det ut med et indeksfond med en gang?

Hvis jeg skal følge magefølelsen vil jeg kanskje gjøre det. Men jeg ønsker en mer gjennomtenkt beslutning enn det.

Tenk tilbake på hvorfor du kjøpte fondet

Det bør ikke være noe annerledes når du kjøper et aksjefond enn når du kjøper en aksje. Du bør ha en tanke om hvorfor du valgte akkurat dette fondet, hvor lenge du skal holde det, og hvordan det passer inn sammen med resten av porteføljen din.

Mange er glad i Storebrand Global Multifactor. Det har vært en god investering for dem som har sittet med fondet i noen år. Jeg kjøpte først etter at jeg gikk i dybden på fondet i forbindelse med innlegget om faktorfond.

LES MER : Hva er faktorfond og fem ting å vurdere før du kjøper

Det er flere grunner til at jeg liker Storebrand Global Multifactor.

  1. De er åpne om investeringsstrategien. De fleste faktorfond gir ingen innsikt.

  2. Modellen har solid forankring i historiske data.

  3. De følger Storebrands etiske profil som er ledende.

  4. Det er fire porteføljer i ett fond noe som bidrar til å redusere risiko.

  5. Fondet følger MSCI Worlds sektorfordeling.

Jeg kjøpte på et dårlig tidspunkt. Fondet underpresterte MSCI World med 4,9 prosent i 2018. Da må jeg vurdere å selge fondet selv om jeg liker det.

Dette er ti grunner til å selge et aksjefond.

1. Fondet er et taperfond

De som kjøpte Forte Trønder etter at fondet gikk opp over 50 prosent i 2016 gikk på en smell i 2017. Fondet var i 2017 et av de dårligste norske fondene med en avkastning på -14 prosent.

De som solgte Forte Trønder etter et elendig 2017 gikk også på en smell siden fondet var det nest beste fondet i 2018.

Forte Trønder er ikke et taperfond. Poenget er at fond som er dagens taper gjerne blir neste års vinner. Det ser vi til stadighet når det gjelder aktive fond.

Du bør ikke selge med en gang motgangen kommer. Har fondet underprestert i ett år kan det være tilfeldig. To år på rad er starten på en trend. Snakker vi tre år blir det for mye for min del.

Geir Ormseth i Forbrukerrådet skrev følgende i Analyse av aksjefond - flaks eller dyktighet?:

I etterpåklokskapens lys, kan vi si at forbrukerne ville være mest tjent med å velge blant de 25 prosent av fondene som presterer svakest!
— Geir Ormseth i Analyse av aksjefond - flaks eller dyktighet?

Det er riktignok et argument mot å ha aktive fond i det hele tatt. Samtidig er det et argument mot å selge et fond for tidlig.

Jeg er villig til å gi taperfondene tid. Over ett år. Begynner det å nærme seg to år vil jeg føle at det ikke er tilfeldig.

Jeg kommer til å revurdere Storebrand Global Multifactor igjen etter at 2019 er over. Blir det nok et dårlig år kommer jeg sannsynligvis til å selge.

2.Når fondet skifter forvalter

Pengene raser ut av populære aksjefond som skifter forvalter. Det er det en god grunn til. Du setter tross alt din lit til at en person, eller et team, skal plukke de riktige aksjene for deg.

Forvalteren blir en ettertraktet person. Et nylig eksempel er Andreas Lorentzen som leverte 264 prosent meravkastning for Storebrand Vekst fra 2009 til 2017. Han ble headhuntet til Holta Invest og kundene flyktet fondet.

I 2017 ble Storebrand Vekst det aller dårligste fondet med en avkastning på -3,7 prosent som var 20,8 prosent dårligere enn fondsindeksen til Oslo Børs.

Kundene som flyktet gjorde det riktige.

Du betaler for at en person skal finne vinneraksjene. En annen forvalter har helt andre interesser, meninger og forutsetninger for å plukke de beste aksjene.

Dette gjelder dog ikke for Storebrand Global Multifactor der faktorene og algoritmene står ved lag selv hvis en forvalter slutter.

3. Fondet endrer strategi

Et populært aksjefond blir større. Som et eksempel ville jeg valgt SEB Focus Fund Norway blant norske aktive fond fordi de har lav forvaltningskapital, har få aksjer og er heller ikke blant de dyreste fondene.

Et problem som kan oppstå er at fondet vokser så mye at det tvinges over i større selskaper med større likviditet.

Dette er vanskelig å vurdere, men store aktive fond som kun investerer i Norge tror jeg har større problemer med å finne meravkastning enn nye fond som SEB Focus Fund Norway som hadde 100 millioner i kapital da de begynte.

LES MER : Fondssparing: Indeksfond eller aktivt forvaltet aksjefond

4. Når du når sparemålet ditt

Har du et konkret mål med fondssparingen bør du også selge aksjefond når målet er nådd.

Det kan være hvis du sparer til bolig til barn, hytte eller bil. Jeg sparer som kjent til pensjon og har en lang sparehorisont. Når den tid kommer har jeg alle mulige planer om å gradvis realisere gevinsten.

5. Når noe bedre dukker opp

Det er ikke lenge siden jeg solgte mine KLP-fond og erstattet dem med Storebrand-fond.

Når Storebrand kvitter seg med tobakk av etiske grunner erstattes disse aksjene med defensive og konsumorienterte aksjer. Oljefondet og KLP vekter seg opp tilsvarende i alle andre aksjer.

Det er en liten detalj, men alt annet likt er det de små detaljene som gjelder.

For indeksfond er dette enklere. Er det billigere er det bare å bytte. Lojaliteten min til Storebrand er ikke større enn at hvis KLP skrur ned prisene på indeksfondene så bytter jeg.

6. Fondet er for dyrt

Kostnadene er et av de viktigste kriteriene når aksjefond skal velges. Hvis du er investert i KLP AksjeVerden som har 0,3 prosent årlig forvaltningsavgift er det ingen grunn til å ikke bytte over til et annet og billigere globalt indeksfond hvis det dukker opp.

Det er også en av grunnene til at jeg inkluderte Kron Indeks i porteføljen min.

KLP lanserte nylig KLP Flerfaktor Fremvoksende Markeder. Det er et nytt faktorfond med 0,4 prosent i årlig forvaltningavgift. Det virker spennende, og sammen med KLP LavBeta vil jeg få faktorfovaltning med samme eksponering til en billigere penge enn Storebrand Global Multifactor.

Men faktorene er ikke de samme noe som gjør at jeg ikke vurderer å bytte ut Storebrand Global Multifactor basert på kostnadene alene.

7. Når du endrer strategi

Av og til ønsker du å endre strategi. Kanskje du endrer allokeringen for å ta ned risiko. Eller øker eksponeringen mot andre bransjer, geografier eller bærekraft.

Jeg tenker på eksponering mot Norge om dagen. Jeg har ingen Norge-fond fordi det er en knøttliten del av verdensøkonomien, og jeg har allerede nok av eksponering gjennom jobb- og boligmarkedet.

Standardporteføljer fra spareroboter har 10-15 prosent mot Norge, og skulle jeg ønske eksponering mot Norge kan jeg selge Storebrand Global Mutlifactor og kjøpe Nordnet Superfondet Norge.

Da vil jeg spare 0,75 prosent årlig, og likevel beholde en fornuftig allokering.

Det er noe å tenke seriøst på.

8. Når du avviker fra din egen strategi

Det er mange som har begynt med en kjempegod strategi, men som ender opp med en ubalansert fondsportefølje.

Når du ser et fond overprestere er det lett å kjøpe mer av det fondet. Du kan også selge fond som ikke gjør det så godt for å kjøpe mer.

Plutselig sitter du der med en portefølje med 50 prosent i DNB Teknologi.

Da kan det være greit selge for å skape balanse igjen.

9. For rebalanseringens skyld

I 2018 leverte obligasjoner bedre avkastning enn aksjer.

Hadde du 80 prosent i et globalt aksjefond og 20 prosent i et norsk obligasjonsfond ved starten av året ville vektingen vært omtrent 78 / 22 ved slutten av året.

Det er ikke store forskjellen, men det vil være fornuftig å opprettholde strategien din med å selge obligasjonsfond for å vekte deg opp i aksjefond slik at porteføljen igjen har 80 prosent aksjer.

10. Selge aksjefond for å få skattefradrag

Har du stor negativ avkastning på slutten av året kan det være lurt å realisere tapet for å få tilbake penger på skatten året etter.

Hvor enkelt det er kommer an på hvilken konto du investerer med. Med aksjesparekonto må du selge aksjefondene for så å stenge kontoen. Det er nok ikke gjort i en fei. For investeringskonto holder det å ta ut pengene fra kontoen, mens for aksje- og fondskonto trenger du bare å selge aksjefondet.

Oppsummering

Dette var ti grunner. Det finnes flere. Hva med "når markedet går ned"? Da kommer vi inn på timing. Finnes det gode måter å time markedet på for å selge aksjefond på riktig tidspunkt? Det blir et tema for et annet innlegg.